woensdag 15 september 2010

Achtergrondgeluid: Aloe Blacc met I need a dollar, dat mijn liefje me heeft gestuurd via msn.


Van de enige toevalligheid in de andere vallen, het kàn in Irkutsk! Na onze eerste Russische lessen (ze praten echt enorm snel) moesten we een leerboek volledig laten kopiëren, aangezien je ze nergens kan kopen (handig) en de bibliotheek er sowieso geen meer heeft. Op onze weg terug vond in de inkomhal een zéér onverwachte ontmoeting plaats. Een of ander meisje stond in het midden van de gang de hele tijd ‘oh my god’ te roepen in onze richting, freak. Ik keek wat beter en, inderdaad oh my god, daar stond in levende lijve Mira Hoeven! Een oud-medestudente van Lessius, die na het eerste jaar Russisch toch liever leerkracht L.O. en Frans wilde worden. Ze was er met drie vrienden, waarvan er een ook op Lessius heeft gezeten en ook in Irkutsk heeft gestudeerd. Ze maken een rondreis in Rusland. Van St-Petersburg naar Moskou naar Irkutsk en het Bajkalmeer. Wat meer, in St-Petersburg hadden ze een vrouw ontmoet die mr. Ronin kende! Eén van onze docenten Russisch! Как странно! Zoals iemand al had gezegd: ‘it’s an invasion of Belgians here.’ Toch heb ik nog steeds het gevoel dat we in het oog gehouden worden door de Chinese regering. In de Russische les en bij kunstgeschiedenis waren Magali, Kwinten en ik de enige ‘niet-spleetogen’. Toch kan die persoon, waarvan ik de naam al ben vergeten, misschien wel gelijk hebben. Op радио семь (radio 7) speelden ze namelijk, na de eindeloos lange rij liedjes die zo 1900 zijn (I’m a big, big girl, in a big, big world - ) van o.a. Céline Dion, ABBA, Leona Lewis en anderen, en vaak niet eens de originele versie, eindelijk een goed lied: ‘Mad about you’ van Hooverphonic! Belgische muziek op de Moskouwse radio. Wanneer we ’s middags ons brood eten, wensen de presentatoren ons telkens een goede morgen en een легкый завтрак. Wanneer ik deze geheime informatie openbaar maak, zal het in België ook 11u ’s morgens zijn, dus ik wens jullie een goede morgen en een легкый завтрак!!!

Van de ene ellende in de andere vallen, is een alledaagse bezigheid hier. Eerst en vooral wil ik jullie zeggen dat Magali en ik een filmpje plannen te maken over ons verblijf hier in Irkutsk. Het wilt lukken dat zij toevàllig haar videocamera bijheeft en ik toevàllig graag bezig ben met het knippen en plakken van die dingen. In ieder geval zal onze общежитие zorgvuldig in beeld worden gebracht. En dan vooral de schimmelplekken in de douche en de steeds doorlopende wc. Dat is nodig tegen het bevriezen van de leidingen.  De oven krijgt een prominente plaats en staat op nummer 1 in het lijstje van 'onmogelijk proper te krijgen voorwerpen.' Daarbij is het fornuis een stuk van een cake. Vandaag echter, komt er nog iets bij. De siffon van de linkerlavabo in de wasruimte. Ik was rustig mijn onderbroeken aan het wassen (Now hang me up to dry, I'll wring you out, too, too, too many times – Cold War Kids), want vijf maanden met een remspoor rondlopen is niet zo gezellig...Toen ik het 'baddeke' wilde uitgieten (ja, géén wasmachine), liep alles rechtstreeks op de grond. Splaaaash! Heel de wasruimte onder water. Na heel wat gelach en gevloek, werd alles mooi opgekuist met behulp van een handdoek. De siffon blijft dus niet meer op zijn plaats zitten, waardoor al het water niet daarìn, maar op de grond terechtkomt...Lèkker, echt lèkker. Nog een sappig detail: uit de siffon hing een twintig centimeter lange sliert van haar en ranzigheid...lèkker, echt lèkker.

Het assortiment aan Irkutskse gebakjes smaakt daarentegen al wat beter.

2 opmerkingen:

  1. Al een geluk dat de gebakjes dan toch nog lekker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://8ball.tridelphia.net/

    Magic 8-ball online! om u daar te amuseren of in tijde van nood

    BeantwoordenVerwijderen